Frans van Aken over CUBASE 8.5 Pro:
Algemeen over Cubase van Steinberg
Cubase en Steinberg
Cubase is een sequencerprogramma, of ook wel Digital Audio Workstation, afgekort DAW. Dat vertelt niet geheel de volledige mogelijkheden van het programma, want de meesten doen ook veel met MIDI, wat al sinds jaar en dag in Cubase zit. Ik ben in het begin van de negentiger jaren begonnen met Cubase toen het nog alleen MIDI con opnemen en afspelen. Met midi stuur je alleen maar machines aan en vertelt hun wat en hoe ze een toon moeten afspelen. Ik begon destijds met Cubase 1.0. De mogelijkheid om Audio in professionele kwaliteit op de PC op te nemen bestaat pas sinds circa 1994. Steinberg is begonnen in 1983. Hun eerste product kwam in 1984 op de markt, Pro-16. Dit was hun eerste MIDI multitrack sequencer voor de Commodore 64. Twee jaar later komt Pro-24 uit voor de Atari ST, en in 1989 komt de allereerste Cubase 1.0 op de markt.
Vanaf 2005 is Steinberg onderdeel van de Yamaha Corporation. Inmiddels zijn er door Steinberg ook al een hele hoop hardware ontwikkeld zoals de CL1 die ik ook in mijn bezit heb. Het probleem met de CL1 was dat ik maar twee sporen (tracks) tegelijkertijd kon opnemen. Ook hebben we nog een aantal andere geluidskaarten waaronder heel simpele van Behringer…
Inmiddels hebben we hier in de studio de mogelijkheid om 16 sporen simultaan te registreren, een hele verbetering. Was het destijds met de CL1 de maximale resolutie van 48 kHz en 24 Bitdiepte dan hebben we nu deze resolutie opgeschroeft naar 96 kHz en 32 bit (floating). In normale omstandigheden nemen we met een lagere resolutie genoegen zoals 44.1 kHz en 24 Bit….dit komt overeen met de kwaliteit van een CD.
Cubase is standaard voorzien van een aantal VST effecten en instrumenten, waaronder de alom geprezen HALION 2LE en een aantal andere sampleplayers. Ook hebben wij een aantal simulatoren van bekende synthesizers zoals de Prophet, MiniMoog Roland Jupiter-8. In de nieuwe programmatuur van de 8.5 is de retrologue 2 een heel wamre en analoge aanvulling op ons toetsenarsenaal. Bij de kleinere versies Cubase Artist, Cubase Studio en Cubase Essentials zitten normaliter minder of slechts enkele VST’s en VSTi’s, afhankelijk van de versie. Omdat wij gekozen hebben om de Pro-versie aan te schaffen hebben wij de beschikking over een arsenaal aan compressors, reverbs, gates en noem maar op. Vanaf Cubase 8 is er de fenomenale REVelation- galm aan de reverb-sectie toegevoegd. Het is echter in de mix gebleken dat de galm wel heel erg wijd gaat en soms buiten het spectrum vallen waardoor er weleens fase-problemen kunnen ontstaan. Gelukkig zijn er bij de sympathisanten van MUTAZE mensen die ons verder helpen als het even boven de pet gaat. Zo heeft Dennis van de Merbel, geluidstechnicus en presentator bij ZuidwestTV het bovenstaande probleem helpen oplossen. Uiteindelijk proberen we de kwaliteit van een grote studio te benaderen door inventief te denken en oplossingsgericht te handelen.
De audio van de vocalen worden middels een grootmembraam-condensatormicrofoon opgenomen en doorloopt in onze studio eerst door een drie-tal pre-amps om het geluid wat “analoger” te maken. De vocalist krijgt desgewenst reverb uit een lexicon op zijn of haar stem om een ambiance te creëren en het idee te geven van een grote ruimte. Het signaal van de microfoon wordt echter gesplitst en het droge signaal, zonder reverb, wordt op één of twee sporen opgenomen. De bewerking van het signaal gebeurt volledig binnen het arsenaal van bewerkingsprocessen van Cubase 8.5 pro. Voor elk audioprobleem is er binnen dit systeem wel een oplossing voorhanden.
Cubase is voor ons in de studio een geweldig instrument om een productie te creeren zonder al teveel poespas. De stabiliteit van het programma is enorm en de snelheid onovertroffen. Inmiddels is er ook een laptop aangeschaft met SSD, Firewire, een i5 processor en 8 Gb geheugen om opnamen op locaties te maken met dezelfde mogelijkheden als de i7- machine die we stationair in de studio hebben. Ook is het hiermee mogelijk om -2, -8 of 16 sporenopnamen buitenshuis te maken. De eerdere machine was een i3 en voldeet prima maar is helaas door een kinderhand stukgegaan. De SSD maakt het verschil in snelheid ruimschoots goed ten opzichte van de stationaire machine in de studio.
De eerstvolgende investering in onze studio zal een set goede monitorboxen zijn. Het bestaande systeem is niet goed en kleurt teveel. Ook nieuwe koptelefoons staan op het verlanglijstje. Inmiddels heb ik me goed laten voorlichten door Eddie Conard die enorm veel ervaring heeft met allerlei systemen. We zijn al meerdere keren naar BAX-shop geweest om ons goed voor te bereiden op een succesvolle aankoop.
Al met al zou onze studio niet zijn wat het nu is zonder CUBASE 8.5 pro. Alles wat er in de studio gebeurt draait om CUBASE 8.5 pro. We proberen, zolang de financiën het toelaten, elke update van CUBASE pro aan te schaffen en te installeren. Dit doen we om altijd up-to-date te zijn met de wensen van de muzikanten/vocalisten en met de tijd mee te gaan. Sinds we ook een label hebben bij onze organisatie (MUTAZE RECORDS) kunnen we volledige producties aan maar ook producties van buitenaf publishen. Om die producties te masteren hebben we het programma WAVELAB van Steinberg aangeschaft. Dit is een grote vooruitgang en doet wonderen met liedjes die uit een programma’s zoals CUBASE komen. WAVELAB maakt een productie “groot” en zorgt dat een productie op elke geluidsweergever goed klinkt.
Tekst Frans van Aken, Stichting MUTAZE