VOORDAT JE IN DE STUDIO GAAT OPNEMEN!

Nicrofoon

ALGEMEEN:

  • Stel je doelen niet te hoog. Het is beter drie nummers goed op te nemen en te mixen, dan half werk doen met zes songs.
  • Zorg dat je uitgerust en ontspannen de studio in gaat, zodat de sfeer optimaal is. Muziek maken is leuk, een opgefokte atmosfeer niet. Onderschat niet hoe vermoeiend opnemen in de studio is. Het vergt veel van je concentratievermogen. Voor de vocalisten: zorg dat je stem snel warm is, nuttig geen zuivelproducten minimaal 24 uur vóór de opnamen. Het komt maar al te vaak voor dat de eerste opname de mooiste is en meest bruikbaar. Wat zou het dan een zonde zijn dat je stem nog niet optimaal is. Meestal is een stem na een 6-8 takes uitgeput en dient er een flinke pauze genomen te worden….zonde van de studiotijd. 
  • Het is beter twee studiodagen te boeken van elk 6 uur, dan een dag van twaalf uur. Opnemen is geconcentreerd werk. Door niet te lang door te gaan, zorg je dat je fris en geconcentreerd blijft. Meestal zijn drie songs écht het maximum…denk niet dat jij het beter volhoudt dan een ander. 
  • Doe , als voorbeeld, alle boodschappen voordat je de studio ingaat. Het komt nogal eens voor dat het hele opnameproces stil ligt, omdat een bandlid voor de kassa van een supermarkt in de rij staat; zorg dat je die belangrijke dag met alles gereed bent en je helemaal vrij bent.
  • Wacht met jezelf op allerlei chemische manieren te kalmeren, bij voorkeur tot je klaar bent. Na een paar biertjes hoor je al aanmerkelijk minder hoge tonen, bovendien krijg je problemen met je concentratie. Seks, drugs en rock ’n roll? Het zal wel, maar toch zijn er beroemde producers die het gebruik van alcohol en drugs in de studio niet accepteren, dit geldt ook voor de studio van Stichting MUTAZE.
  • Neem geen vrienden en bekenden voor de gezelligheid mee de studio in. Het kost geheid meer tijd en bovendien stijgt de drank rekening er aanmerkelijk door. Tevens geldt voor de vocalen dat er absoluut anders gezongen wordt mét dan zónder luisteraars; ze komen maar een keer luisteren bij een optreden. Ook bij Stichting MUTAZE zitten ze niet te wachten op allerlei toeschouwers.
  • Fixeer je bij het beoordelen van de opnamen en bij het maken van de mix niet te zeer op je eigen partij. Het gaat er primair om hoe het geheel klinkt, want dat is immers ook hoe de luisteraar het zal beoordelen.
  • Neem de tijd voor het afmixen. Heb je om maar wat te noemen veertien opnamedagen in het totaal achter de kiezen, verwacht dan niet de finale mix er in een dag door heen gejast kan worden. Stichting MUTAZE maakt van jouw recordings een zo goed mogelijke mix. Accepteer dat er meerdere mensen aan jouw product werken; sommige vaardigheden die je niet beheerst zul je uit handen moeten geven. Ook zij drukken hun stempel op het uiteindelijke resultaat.
  • Wil jij er bij zijn, wat wij prefereren, boek dan een dag óf een middag extra. Zo kun je al je wensen kenbaar maken en leren van het proces. Schrijf op wat je anders wilt én hoe. De meeste mensen hebben geen idee van de tijd die gaat zitten in het veranderen van een klein detail. Vaak zoals een kok zijn soep kookt wordt hij gegeten. Achteraf kun je de selderijsmaak er ook niet meer uithalen.
  • Wil je als componist controle houden over het hele proces? Ga dan een opleiding doen tot producer- en audio-engineer en doe alles zelf in je eigen studio. Leer omgaan met het uit handen geven van je kindje.

INSTRUMENTEN:

  • Weet je zeker, dat jouw drumstel goed genoeg is om mee op te nemen in de studio? Ja? Vergeet ook niet je eigen kruk, pedalen en bekkens mee te nemen.
  • Gebruik je Keyboards, synthesizers, effect en andere apparatuur? Zorg dan dat je de gebruiksaanwijzing meeneemt.
  • Neem uit voorzorg een extra setje snaren mee en indien elekrisch of elektro-akoustisch, extra batterijen.
  • Het is niet altijd makkelijk om een soort geluid dat je nastreeft onder woorden te brengen. Begrippen ‘iets vetter’, ‘wat voller’ of ’te blikkerig’ vallen nogal eens in de studio. In veel gevallen heeft een goed verstaander aan een half woord genoeg. Maar het kan geen kwaad een paar cd’s mee te nemen van bands die jouw geluid voortbrengen dat ook jou en je medemuzikanten voor ogen staan. Het kan dienen als voorbeeld voor de engineer.
  • Er zijn veel fabeltjes over het herstellen van fouten in de studio in de omloop. Zing je vals, dan komt het vals op de band. Klinkt jouw snaredrum niet als die van de Red Hot Chili Peppers, dan kun je hem in de studio ook niet zo laten klinken.
  • Check alles wat je in de studio wilt gebruiken. Kraken de knoppen van de versterkers niet? Geen loszittende contacten? Geen lekkende kleppen aan je blaasinstrument? Geen rammelende pedalen en onderdelen aan je drumkit. De meeste studiomicrofoons zijn genadeloos en registreren elk piepje en kraakje.
  • Zet een paar dagen, liefst een paar weken, voor dat je de studio in gaat nieuwe snaren op je gitaar. Immers een goedkope akoestische gitaar met nieuwe snaren klinkt beter dan een dure met oude snaren. Té nieuwe snaren kunnen vervelende bijgeluiden geven dus speel daarom de snaren goed in. 

DE LIEDJES: 

  • Werk de nummers goed uit in de oefenruimte. Nummers uitzoeken of veranderen in de studio, is zonde van de kostbare tijd en kan de sfeer verzieken. Als de composities er bij iedereen goed inzitten, staan ze snel op tape en kun je je concentreren op de ‘feel’. Werk vooral ook de zangpartijen goed uit. Niet zelden komt een band pas in de studio tot de ontdekking dat de zang niet OK is.
  • Oefen de nummers ook zonder zang. Als nummers vaak worden overgedaan, gaat de stem van een doorsnee zanger/zangeres er namelijk niet op vooruit.
  • Oefen de nummers met vier tikken van de drumsticks vooraf. Of liever met drie tikken en de laatste alleen in gedachten. Dat bespaart tijd met afmixen.
  • Oefen ook de absolute stilte na het einde van het nummer. Bassen en bekkens klinken nog door en dus is het zaak ze goed en in stilte te laten uitklinken.
  • Oefen de nummers eens een keer niet op stormkracht tien. De nummers moeten ook op een laag volume klinken. Je hoort dan veel beter wat je speelt en waar eventuele tekortkomingen liggen. Bovendien zal je in de studio wat beheerster moeten spelen.
  • Ideaal is als je de teksten van de songs volledig heb uitgetikt en er printjes van meeneemt. Dat is handig voor de technicus. Moet er dan ingeprikt worden dan kun je aan de hand van de tekst sneller het bewuste stukje opzoeken.
  • Gaat een bepaalde partij een paar maal achter elkaar fout of komt een nummer op de een of andere manier even niet uit de verf, laat het dan liggen tot een volgend moment. Laat het dus even rusten. Anders veroorzaakt het voortdurend overdoen alleen maar frustraties.
  • Er zijn wel een paar trucjes die je behulpzaam kunnen zijn als het net niet helemaal naar wens gaat. Fouten van gitaar, bas, toetsen en zang kunnen gerepareerd worden. Drums meestal niet. Dat betekent dat je dus niet in paniek moet raken als je tijdens de opname een fout speelt, maar gewoon onverstoorbaar verder moet spelen.
  • Er zijn nog altijd drummers die denken dat ze zo strak spelen dat een clicktrack niet nodig is. Oefen vooral met een clicktrack. Je zult merken dat jouw spel en vaak de song ook aan kracht winnen.
  • De meeste drummers zijn niet in staat om na een paar uur nog loeistrak te spelen. Kies er dus voor om de drum partijen te spreiden over meer dagen.
  • Het afmixen van de songs kun je beter op een andere dag doen dan het opnemen. Het voordeel van het afmixen op een andere dag is dat je dan weer ‘fris’ naar je opnamen luistert en beter in staat bent om te bepalen of het geluid wel goed is.
  • Neem van tevoren met simpele middelen in de oefenruimte de drums op. Luister dan eens kritisch naar de balans in het drumgeluid. Met name de hi-hat is altijd te hard. Kies voor een andere hi-hat of pas je spel er op aan. Dus met veel minder power, maar met meer beleid je hi-hat gebruiken.
  • Neem eveneens de nummers op een simpele cassetterecorder op. Het gaat niet om de kwaliteit van de opname, maar om wat je speelt. Je hoort dan exact of dat breaks, solo’s etc. goed verlopen.

(Bron veel van de algemene punten zijn overgenomen uit Music Maker Mei 2001)